Dyrektywa Omnibus została wprowadzona, aby zwalczać nieuczciwe praktyki związane z cenami produktów online. Unia Europejska zaproponowała ją 27 listopada 2019 roku, a w Polsce obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Sprawdź jakie są obecne wymagania dotyczące właścicieli sklepów internetowych.


Czym dokładniej jest dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus, uchwalona 27 listopada 2019 roku przez Parlament Europejski i Radę UE, wprowadza zmiany w polskim prawodawstwie. Dotyczy ona unijnego prawa ochrony konsumenta, co skłoniło do wprowadzenia odpowiednich zmian również w krajowych przepisach zgodnie z wytycznymi UE. Choć nowe regulacje zostały przyjęte przez europejskie organy władzy 7 stycznia 2022 roku, Polska nie zdążyła wdrożyć ich na czas. Dyrektywa obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku, a polscy przedsiębiorcy muszą szybko dostosować się do nowych wymogów.

Kogo dotyczą nowe przepisy?

Przepisy dyrektywy Omnibus wpływają na sposób działania przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami i ustalających ceny produktów. Zmiany dotyczą wszystkich przedsiębiorców, zarówno prowadzących działalność stacjonarną, jak i online, a także sprzedawców korzystających z telemarketingu i sprzedaży katalogowej. Aktualizacje krajowych przepisów mają na celu ograniczenie nieuczciwych praktyk stosowanych przez niektórych właścicieli sklepów internetowych, którzy manipulowali cenami produktów i fałszowali opinie od fikcyjnych klientów.


Jakie dokładnie zmiany należy wprowadzić?

Unijna dyrektywa Omnibus jest krokiem w stronę ochrony praw konsumentów. Zmiany w przepisach są szczególnie istotne dla klientów robiących zakupy online, którzy często byli oszukiwani przez sprzedawców podnoszących ceny podczas promocji, takich jak Black Friday czy Cyber Monday. Przepisy obejmują m.in. sposób informowania o obniżkach cen, wystawianie opinii przez klientów oraz filtrowanie produktów. Administratorzy platform sprzedażowych muszą szybko dostosować swoje sklepy internetowe do nowych wymogów nałożonych na przedsiębiorców z sektora e-commerce.
 
Dla właścicieli sklepów internetowych najważniejszy jest obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie towaru z ostatnich 30 dni przed obniżką. W związku z nowymi przepisami, administratorzy platform sprzedażowych muszą regularnie weryfikować i aktualizować informacje na stronie sklepu zgodnie z rzeczywistymi danymi.
 
Dodatkowy obowiązek informacyjny nałożony przez dyrektywę Omnibus dotyczy sposobu weryfikacji i prezentacji opinii w sklepach internetowych. Zgodnie z przepisami, administratorzy platform sprzedażowych muszą informować konsumentów o pochodzeniu, źródle oraz wiarygodności opinii zamieszczanych na stronie.
 
 

Jakie sankcje zostały ustalone za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?

Przestrzeganie przepisów będzie monitorowane poprzez nałożenie kar finansowych na przedsiębiorców z branży sprzedaży. System ten przewiduje nałożenie grzywny w wysokości procentowej od rocznego obrotu firmy. Za zaniedbanie obowiązku informowania konsumentów o obniżkach cen właściciel platformy sprzedażowej może zostać ukarany grzywną do 20 000 złotych, co wiąże się z ryzykiem reputacyjnym związanym z praktykami nieuczciwej konkurencji.
 
 

Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?

Potrzebujesz wsparcia w projektowaniu graficznym, tworzeniu stron internetowych lub pozycjonowaniu firmy online? Zadzwoń i przedstaw nam swoje potrzeby!

Kontakt z nami

Kontakt

Zadzwoń:
+48 509 875 091

Napisz e-mail:
info@properart.pl


PROPERART Ernest Kuziorowicz
Ul. Bohaterów Katynia 55
42-208 Częstochowa
NIP: 5732773170

Strony internetowe Częstochowa, agencja specjalizująca się w tworzeniu stron internetowych oraz pozycjonowaniu stron www. Zajmujemy się brandingiem, projektowaniem logo i identyfikacji wiuzalnej, fotografią produktową.

Czytaj więcej